obszar kształcenia: nauki społeczne
dziedzina kształcenia: nauki społeczne
dyscyplina naukowa: pedagogika
- pogłębiona wiedza z zakresu teorii i pojęć pedagogicznych oraz dyscyplin dodatkowych istotnych dla rozumienia procesów i zjawisk pedagogicznych
- zaawansowana wiedza na temat metod badawczych pedagogiki
- umiejętności tworzenia wiedzy pedagogicznej
- umiejętność konceptualizowania i realizowania projektów badawczych
- umiejętność rozwiązywania problemów pedagogicznych, teoretycznych i praktycznych
- umiejętność planowania własnego rozwoju intelektualnego
- umiejętność komunikacji z ekspertami w swojej i innych dziedzinach w zakresie dyskutowania problemów i referowania wyników badań
- umiejętność zaprojektowania i zrealizowania zajęć dydaktycznych w szkole wyższej
Celem kształcenia jest: nabycie przez studentów pogłębionej, zaawansowanej wiedzy w dyscyplinie pedagogiki; zdobycie umiejętności samodzielnej pracy badawczej oraz prowadzenia działalności dydaktycznej na poziomie akademickim, a także przygotowanie rozprawy doktorskiej i uzyskanie stopnia naukowego doktora.
Rekrutacja na nieodpłatne studia doktoranckie odbywa się w drodze konkursu.
Podstawą kwalifikacji jest liczba uzyskanych punktów przyznawanych według schematu:
1. Ocena na dyplomie ukończenia jednolitych studiów magisterskich albo studiów drugiego stopnia. Zasady punktacji:
Ocena dostateczna – 6 pkt
Ocena dostateczna plus – 8 pkt
Ocena dobra – 10 pkt
Ocena dobra plus – 12 pkt
Ocena bardzo dobra – 14 pkt
max. 14 pkt
2. Średnia ocen z przebiegu studiów (jednolitych magisterskich albo I i II stopnia). Średnia ocena z przebiegu studiów będzie przeliczana na punkty zgodnie z następującą zasadą: kandydat uzyska 1 pkt za średnią 3,0 i 0,5 pkt za każdą pełną 0,1 części całkowitej średniej ze studiów powyżej 3,0
max. 11 pkt
3. Ocena projektu badawczego dotyczącego planowanej pracy doktorskiej (do 3 stron), rozmowa kwalifikacyjna, zagadnienia:
1) Pedagogika jako logos edukacji?
2) Wychowanie – trudności, dylematy, paradoksy.
3) Kolektywizm vs indywidualizm, orientacja prospołeczna vs egoizm – wyzwania dla edukacji i pedagogiki.
4) Kształcenie jako praktyka społeczna i przedmiot badań – tradycja i współczesność.
5) Pedagogika i edukacja wobec Innego.
6)Współczesne wyzwania stojące przed edukacją akademicką.
7) Pedagogika i edukacja w dobie „mediatyzacji” życia.
8) Paideia we współczesnej pedagogice.
oraz esej pedagogiczny (do 10 stron)
max. 70 pkt
4. Inne : znajomość języka obcego, publikacje naukowe, udział w konferencjach naukowych, stażach naukowych i studiach zagranicznych, stypendia naukowe i nagrody naukowe lub inne potwierdzone osiągnięcia, np. udział w kolach naukowych
max. 5 pkt
Łącznie 100 pkt
Przeliczanie liczby uzyskanych punktów na ocenę:
0 – 50 pkt – ocena niedostateczna
51 – 60 pkt – ocena dostateczna
61 – 70 pkt – ocena dostateczna plus
71 – 80 pkt – ocena dobra
81 – 90 pkt – ocena dobra plus
91 – 100 pkt – ocena bardzo dobra
Do podjęcia studiów doktoranckich i realizacji projektu badawczego pod kierunkiem opiekuna naukowego może zostać wybrany kandydat, który uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym więcej niż połowę maksymalnej liczby punktów.
Przyjęcia na studia trzeciego stopnia odbywać się będą w ramach uchwalonego przez Senat Uniwersytetu Szczecińskiego limitu miejsc.
Decyzję o przyjęciu na studia trzeciego stopnia podejmuje wydziałowa komisja rekrutacyjna.
Od decyzji wydziałowej komisji rekrutacyjnej służy odwołanie do rektora w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. Podstawą odwołania może być jedynie naruszenie warunków i trybu rekrutacji na studia trzeciego stopnia w roku akademickim 2016/2017. Decyzja rektora w tej sprawie jest ostateczna.
8 semestrów
Brak opłaty rekrutacyjnej
Masz pytania? rekrutacja@univ.szczecin.pl
Biuro ds. Rekrutacji tel.: +48 91 444 10 29,
+48 91 444 10 31, +48 91 444 11 60